پروژه مرکز داده 256 رک امام علی (ع) صدا و سیما

طراحی و پیاده سازی مرکز داده

طراحی و پیاده سازی مرکز داده امام علی صدا و سیما

سازمان صداوسیما برای اینکه بتواند داده‌های تولیدشده در مجموعه خود را جمع‌آوری کند و همین‌طور برای اینکه بتوانند بعنوان سرور ابری علاوه بر رفع نیازهای سازمان به خدمات‌دهی خارج از سازمان نیز بپردازد؛ نیاز به مرکز داده بزرگی داشت. برای پروژه نصب هزار رک در نظر گرفته شده بود که در طبقه همکف آن ۲۵۶ رک قرار بود اجرا شود.

تا پیش از اجرای پروژه از سوی فناپ زیرساخت، سه مرتبه این پروژه به مناقصه گذاشته شده بود و شرکت‌های بعنوان مجری این مرکز داده برنده مناقصه شده بودند، اما در همان ابتدای کار بعلت مشکلات مختلف مانند بزرگ بودن ابعاد پروژه و نداشتن بنیه مالی کافی در شرایط بی‌ثباتی قیمت ارز برای به ثمر رساندن آن و همچنین ناتوانی از تأمین تجهیزات مورد نیاز در شرایط تحریم از اجرای پروژه انصراف داده بودند.

مشتری

سازمان صدا و سیما

زمان انجام

1398/11/13 تا 1400/04/01

مکان

تهران، جام‌جم
پروژه مرکز داده امام علی (ع)

ما چطور به آنها کمک کردیم؟

پس از برنده شدن در مناقصه این طرح، با وجود آنکه برخی کارشناسان معتقد بودند فناپ زیرساخت نیز همچون سه شرکت دیگر ناگزیر از انصراف خواهد شد، با تأمین کلیه تجهیزات مورد نیاز در شرایط تحریم و با وجود همه‌گیری کووید-۱۹ توانست از پس اجرای این پروژه بزرگ به خوبی بر بیاید. فناپ زیرساخت در فاز اول تجهیز این مرکز داده، کار نصب ۲۵۶ رک و ۱۱۲ سیستم کولینگ (سرمایشی) را در شش راهروی سرد انجام داد. به این ترتیب امکان ذخیره‌سازی بخشی از داده‌های سازمان صداوسیما بعنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انواع داده در کشور در این مرکز داده ممکن شد.

به گفته مجریان این پروژه تا لحظه تنظیم این متن، خوشبختانه حتی یک گزارش از خرابی یا اشکال خاص در پروژه تحویل شداده شده گزارش نشده است.